Bragt i Lederforum Social & Sundhed (17/10/08)
Af Irene Brandt

Læs også om foredraget “Ældre etniske borgere på plejehjem og i hjemmeplejen”

Hvordan sikres forståelse mellem bruger og plejepersonale på tværs af kulturelle og sproglige forskelle?

Det har været temaet for et projekt, der fokuserede på at styrke kommunikationen mellem den stadig større gruppe af ældre borgere af anden etnisk oprindelse end dansk og det plejepersonale, der hjælper dem i det daglige.

Forside_LederForumDer er i det hele taget blevet arbejdet med at udvikle plejepersonalets interkulturelle kompetencer.

Spørg om alt mellem himmel og jord

»I løbet af kurset lærte vi at bruge kropssprog, hvis der er sproglige problemer. Mange ældre i målgruppen taler slet ikke eller kun dårligt dansk. Vi lærte også om familiemønstre. I mange indvandrerfamilier er det for eksempel den ældste søn, der bestemmer. Det har betydning for, hvad man giver penge ud til. Undervejs i uddannelsesforløbet var der foredrag med socialkonsulent Ahmet Demir. Ham kunne vi spørge om alt mellem himmel og jord, som vi havde lagt mærke til og gerne ville have forklaret. Det var meget lærerigt,« fortæller Merete Nielsen.

Ahmet Demir har også en forklaring på, hvorfor den ældre mand med arabisk baggrund forventede at social- og sundhedshjælperen gik med ham ind under bruseren:
»Langt fra i alle, men i nogle kulturer, er der tradition for, at yngre familiemedlemmer tilbyder ældre pårørende, at tage dem med i bad. Normalt vil det være en datter, der tager sin mor med i bad, mens sønnen tager faderen med ind under bruseren; men er der ikke en søn, kan det også være en datter, der tager sin far med i bad.

Når den ældre ikke længere selv kan tage et bad, er det ikke længere et tilbud; men noget man bare gør,« forklarer Ahmet Demir; men inden vi fik denne forklaring, har vi måske allerede fortolket oplevelsen og gjort os overvejelser om, hvorvidt der her er tale om, at den ældre mand skulle have betragtet den danske, kvindelige hjælper som prostitueret jvnf. de historier vi ofte hører om, at især muslimske indvandrere ser ned på danske kvinder.

Det var altså sandsynligvis ikke tilfældet i den konkrete sag. Én af de ting, del tagerne på kurset lærte undervejs i uddannelsesforløbet, var netop at lade være med at fortolke på oplevelser, de ikke umiddelbart forstår: »Spørg borgeren eller de pårørende direkte i situationer, hvor du er usikker,« lyder rådet i den pjece, kursisterne udarbejde til kollegaerne i ældreplejen om interkulturelle kompetencer.

Projektet blev afviklet på Sosu-syd i Åbenrå.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vi bruger cookies til at optimere vores service og målrettet markedsføring 🍪
X